سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهود

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب می رساند؟

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب می رساند؟

 

 

شاید شنیدین که موسیقی می تونه روی حال و هوای ما تأثیراتی بزاره. تحقیقات نشون میدن که موسیقی روی کارکرد افراد هم اثر می ذاره. اما گوش کردن دراز مدت به موسیقی با صدای بلند می تونه بیشتر از چیزی که فکر می کنین به گوشاتون آسیب برسونه. همراه ما باشین، تا برایتون توضیح بدیم که چرا موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب میرسوند و چه عواملی موجب زیاد این آسیب می شن.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

  • راهکارهایی واسه مراقبت از چشم؛ چشمان ما دریچه روح مون هستن
  •  

  • دلیل خمیازه کشیدن، انواع و فواید اون واسه بدن
  •  

  • 5 نوع بوی بد بدن که باید جدی بگیرین

 

ما نسل استفاده از گجتا هستیم. مهم نیس که این وسیله یک MP3 player باشه یا گوشی هوشمند، به هر حال علاقه داریم که همیشه به اینترنت دسترسی داشته باشیم و به جدیدترین آهنگای گروه های موسیقی موردعلاقه مون یا آخرین پادکستا گوش کنیم. اما درعین حال با این کار به گوشای خود هم آسیب می رسانیم.

 

بنا به گزارش مو?سسه ی Hear the World initiative، بریتانیا بعد از آمریکا در رده دوم کشورهایی قرار داره که مردمش واسه گوش دادن به موسیقی از گوشیای همراه استفاده می کنن. 16 درصد از مردم آمریکا به طور روزانه با MP3 player خود به موسیقی گوش میدن و 9 درصد از اونا صدای گوشی رو تا بیشترین حد ممکن بالا می برن.

 



 

 

چه خطری هست؟

 

در این دنیای شلوغ و پرسروصدا، استفاده از هدفون می تونه راه خوبی واسه فرار از صدای محیط باشه. اما این روزها، ما بیشتر از همیشه موسیقی رو با صدای بلند گوش می کنیم، اونم به خاطر این که از صدای محیط فرار کنیم. Hear the World report مو?سسه ایه که قصد داره تا میزان آگاهی رو نسبت به مشکلات شنیداری بالاتر ببره. اونا با بررسی 4400 نفر از سراسر دنیا (ازجمله بریتانیا) که بین سنای 14-65 سال قرار داشتن، به این نتیجه رسیدن که 85 درصد این افراد هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای MP3 player خود رو بیشتر از 50 درصد زیاد می کنن.

 

مشکل اینجاست که MP3 playerها می تونن تا 104 دسی بل رو مستقیما وارد گوشاتون کنن؛ که نزدیک به صدای مته ی بادی با 110 دسی بله. درواقع هر وسیله ای با قدرت بیشتر از 90 دسی بل می تونه آسیبای بلندمدتی به گوش وارد کنه.

 

رابرت بینی شنوایی شناس (اودیولوژیست) می گه: افراد زیادی به طور منظم از دستگاه های دیجیتالی خود واسه گوش دادن به موسیقی استفاده می کنن. در بریتانیا از هر 4 نفر در رده سنی 18-24 سال، یک نفر موسیقی رو با بیشترین صدای ممکن گوش می کنه. نوجوونا هم مثل والدین شون با همین مشکل روبرو هستن، البته اونا در سنای پایین تر دچار این آسیب می شن.

 

 

 

 

 

 

     

 



 

صدای بلند چه جوری به گوشا آسیب میرسوند؟

 

 

آدمایی با شنوایی مناسب، سلول کوچیکی به نام سلول مویی گوش دارن که درون گوش داخلی قرار گرفته و سیگنالای دریافتی رو به مغز می فرستد؛ این سیگنالا در مغز به عنوان صدا تفسیر می شن. گوش کردن به موسیقی بلند این سلولای مویی رو صاف می کنه، هر چند اونا به محل راحت ی خود باز می گردن، اما صدا می تونه در بلندمدت به اونا آسیب برسونه.

 

مسئله ای که خیلیا به اون توجه نمی کنن اینه که این سلولا دوباره رشد نمی کنن و این آسیب دائمی هستش. رابرت بینی می افزاید:

 

این آسیب لحظه ای نیس، بلکه ماه ها و حتی سالا زمان می بره تا دائمی شه. اما گوش کردن به موسیقی با صدای بلند در دراز مدت به شکل تدریجی ساختار گوش رو ضعیف تر می کنه و این می تونه باعث وزوز گوش یا کم شنوایی شه.

 

نبود آگاهی

 

یکی از مشکلاتی که عده ی زیادی به ویژه نوجوانان قادر به درک اون نیستن، خطر گوش کردن موسیقی با صدای بلنده. پل چکلی (Paul Checkley) شنوایی شناس می گه:

 

فکر می کنم که کلا جامعه اطلاعی از خطرات صدای بلند موسیقی نداره. تاریخ نشون می ده، افرادی که در ده 60 و 50 میلادی زندگی می کردن از خطرات صدای بلند صنایع آگاهی داشتن و واسه همین قوانین سختگیرانه ای در این مورد وضع شده بود. مردم عادت دارن تا درمقابل صدای متهای هیدرولیک از گوش خود محافظت کنن، اما وقتی نوبت به موسیقی می رسه این موضوع رو فراموش می کنن.

 

پس چه جوری میشه فهمید که صدایی خیلی بلنده؟ آسون ترین راه کمک گرفتن از دیگرانه. اگه بقیه هم صدای موسیقی رو از بیرون هدفون می شن پس شاید صدای اون بلنده. نشونه هایی هست که مشخص می کنه گوش شما آسیب دیده.

 

اولین نشونه، شنیدن صدای وزوز بعد از قطع شدن صدای موسیقیه. نشونه دیگر، نشنیدن صدا به شکل موقته. وقتی MP3 player خود رو در محیطی ساکت خاموش می کنین صداها مبهم و نامفهوم به گوش می رسن.

 



 

عوامل آسیب زا

 

 

نه تنها موسیقی بلکه هر صدایی می تونه روی سلامتی شنوایی شما اثر بزاره. درواقع باید در گوش دادن به کتابای صوتی و پادکستا هم احتیاط کرد.

 

1. میزان صدا

 

این موضوع البته یکی از عوامل مهم آسیب زاست. هرچه صدا بلندتر باشه آسیبی که به گوشاتون می رسه هم زیاد می شه. رابرت بینی می گه:

 

مشخص کردن میزان این صدا خیلی سخته، چون که خروجی هر دستگاه با دیگری متفاوته. گرچه می تونین از قانون 60/60 استفاده کنین. شما باید به هر موسیقی با 60 درصد از کل صدای دستگاه خود گوش کنین و بیشتر از 60 دقیقه هم با هدفون به موسیقی گوش ندین.

 



 

2. محل

 

محل گوش کردن به موسیقی می تونه اثر زیادی روی گوش بزاره، چون که روی میزان صدای دستگاه اثر گذاره. اگه در محیط پرسروصدایی قرار داشته باشین، صدای دستگاه رو بالاتر می برین که همین امر باعث افزایش خطر آسیب دیدگی می شه.

 

هدفونای استاندارد تموم گوش رو پوشش نمی دن و اجازه میدن تا صدای محیط وارد گوش شه. واسه همین بیشتر باعث می شه تا مردم صدای دستگاه رو بالاتر ببرن. سه نوع هدفون داریم که می تونن باعث کاهش آسیب دیدگی شن:

 

     

  • مدلای قدیمی تر که درست روی گوش قرار می گیرن. به دنبال مدلایی باشین که دارای بالشتکای نرم هستن.
  •  

  • مدلایی که با محدودکنندهای الکترونیکی باعث قطع صدای محیط می شن.
  •  

  • مدلایی که درست داخل گوش قرار می گیرن.

 

پل چکلی می افزاید:

 

خرید هدفونای باکیفیت، خیلی خوبه، چون که صدای محیط رو قطع می کنن و باعث می شن که بخواهید صدای دستگاه خود رو پایین تر بیارین و بازم خیلی آسون به موسیقی گوش بدین.

 



 

3. نوع موزیک

 

جالبه بدونین که بیشتر موسیقیایی که افراد فکر می کنن مضر هستن، در کمال تعجب خیلی هم بد نیستن. درواقع موسیقیای سنتی هم می تونن به اندازه موسیقی سبک هوی متال یا راک واسه شما ضرر داشته باشن. رابرت بینی می گه: من بیمارانی دارم که در مورد ی موسیقی جاز، سنتی و راک فعالیت می کنن اما وضعیت هیچکدام از اونا با هم فرقی نداره. همه چیز بستگی به میزان صدای دستگاه داره.

 

4. استراحت دادن به گوشا

 

 

گوش دادن منظم به موسیقی، به سلولای درون گوش اجازه استراحت نمی ده. پس هر ساعت به میزان 10 دقیقه به هیچی گوش ندین. رابرت بینی می گه: درحال حاضر MP3 playerها آهنگای زیادی رو در خود ذخیره می کنن. در گذشته سی دیا، آلبومای محدودی رو در خود نگه می داشتن، اما حالا شما می تونین 100000 آهنگ رو درطول روز با این دستگاه ها گوش کنین.

 

5. رژیم غذایی

 

مواد غذایی که مصرف می کنین هم می تونن روی گوش شما اثر بذارن و یک رژیم خوب به بهتر شدن شنوایی تون کمک می کنه. رابرت بینی می افزاید: آنتی اکسیدانا واسه شنوایی عالی هستن، چون که گردش خون درون گوش رو افزایش میدن و مراحل خراب کردن سلولای مویی درون گوش رو کاهش میدن.

 

دربرنامه ی غذایی خود از آووکادو، گوجه فرنگی و ماهیای پرچرب استفاده کنین که جزو منابع پر از آنتی اکسیدان هستن.

 



 

6. سیگار کشیدن

 

از طرف دیگر سیگار کشیدن واسه جریان خون درون گوش مضره و باعث تنگ شدن رگای خونی می شه. رابرت بینی می گه: تحقیقات نشون میدن که سیگاریا نسبت به غیرسیگاریا در دچار شدن به مشکلات شنوایی، مستعدتر هستن.

 

تنها MP3 playerها نیستن که می تونن به گوشاتون آسیب برسانند، بلکه صداهای محیطی هم می تونن به گوش آسیب برسانند و دوری کردن از اونا هم مشکله.

 

7. صداهای پس زمینه

 

آدما در دنیای صنعتی امروزی با بیرون رفتن از خونه، به وسیله صداهای مختلفی محاصره می شن. پس وقتی مشکل شنوایی دارین، بهتره که در محیطای پرسروصدا بیشتر مواظب باشین.

 

8. کنسرتا و مهمانیا

 

وقتی به کنسرت یا مهمانی می روید دقت کنین که به خودتون کمی استراحت بدین. نزدیک بلندگوها نایستید و هر ساعت 10 دقیقه استراحت کنین.

 

9. صداهای موجود در محیط کار

 

اگه محیط کار شما پرسروصداست، قوانین رسمی واسه حمایت از کارمندان هست. پل چکلی می گه: اگه صدای متوسط در محیط 80 دسی بله باید درمورد احتمال آسیب دیدگی آگاه باشین. در سطح 85 دسی بل، کارفرما باید کارایی واسه کاهش منبع صدا بکنه و در صورت نبود کاهش صدا، امکان استفاده از صداگیرها رو واسه افراد فراهم کنه.