در این دوره انسان هنوز به دنبال رفاه است اما از طرفی متوجه خطرات زیست محیطی ای که بهره برداری های بی رویه او از طبیعت به وجود آورده و می تواند سبب به خطر افتادن حیات خود و نابودی کره زمین شود می گردد . به همین جهت انسان ها سعی بر همراهی با مسیر طبیعت کردند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری کنند و در عین حال دستاوردهای فن آورانه تمدن خود را نیز فراموش نکردند و هدف را بر سازگار کردن صنعت خود با طبیعت نهادند . این هدف سبب شکل گیری جریان های جدیدی در حوزه های مختلف علمی و هنری شد .
با این تعاریف مجموع مدل های تعامل انسان با طبیعت و رفتار او در طول تاریخ را می توان می توان به طور خلاصه و کلی در جدول زیر جمع بندی نمود .
ارگانیک | فرا ارگانیک | سلطه بر طبیعت | شبه ارگانیک صنعتی | ||
عنوان | شکار | دام | کشاورزی | صنعت | اطلاعات |
سطح نیاز | امنیت | آسایش | رفاه | رفاه کنترل شده | |
تعریف خدا | الهه های طبیعی با چهره های نمادین | شکل گیری ادیان با قوانین گسترده و تعریف مجرد از خدا | بی خدا | بی خدا | |
تعریف انسان | جزئی از طبیعت | همسو کردن طبیعت با خود در عین احترام به اصول آن | سلطه طلب و در مقابل طبیعت | سلطه طلب و ناچار به هماهنگی با طبیعت | |
رابطه با طبیعت | وحشی | عملکردی | صنعتی،مصرفی و لذت | نقد صنعتی | |
رابطه با حیوانات | شکار | پرورش | سلطه | سلطه و دوستی | |
رابطه با گیاهان | شکار | شکار | پرورش | سلطه | سلطه و دوستی |
ویژگی هنر | تمرینهای زندگی،رقصها و بازیها | بر اساس نیازهای زندگی سیار | نمادگرایانه | اختراع به جای اکتشاف | ترکیب صنعت و اشکال طبیعی |
دوره زمانی | عصر حجر | حدود 10000 سال پیش | حدود 8000 سال پیش | آغاز انقلاب صنعتی | نیمه دوم قرن بیستم |
دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاری–تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی
جدول 3-3-مدل ها و ویژگی های تعامل انسان و طبیعت در طول تاریخ ( نقره کار،بیتا : 223 )
3-3-5- مدل های تعامل انسان و طبیعت در ایران
ایران به لحاظ ارتباط با طبیعت در طول تاریخ سیری مشابه مدل های مطرح شده داشته است . ردپای مدل ارگانیک و فرا ارگانیک را می توان به طور کلی در تاریخ ایران مشاهده کرد .در عصر حاضر نیز با تمام تغییراتی که در الگوی زندگی ایرانیان شکل گرفته ، اما هنوز هم می توان نمونه های اصیلی از مدلدوره های دام و کشاورزی را در زندگی عشایر و ایلات غرب ، و روستاهای غرب و شمال کشور دید . وقوع انقلاب صنعتی و دوره نوگرایی در غرب همزمان با اواخر حکومت پادشاهان قاجار در ایران است . از این رو از همین زمان به واسطه تعاملات و یا به عبارت بهتر واردات فرهنگی ای که صورت پذیرفت ، نگرش صنعتی و سلطه بر طبیعت به صورت دفعی بین خواص و عوام این سرزمین نفوذ می کند که تا به امروز ادامه دارد .نکته مهم این است که این نگرش وارداتی تنها به صورت شکلی نمایان می شود و محتوای این جریان مغفول می ماند ، از این رو بر فرهنگ ایرانی تاثیر عمیقی می گذارد و بین انسان و طبیعت شکاف بزرگی حاصل می شود . صنایع دستی و فرهنگی کشور جای خود را به صنایع ماشینی غربی به همراه فرهنگ وابسته به خود می دهند . این دوره از تاریخ ایران را می توان متناظر با مدل سلطه بر طبیعت ( دوره صنعت ) دانست . مدل شبه ارگانیک صنعتی در غرب از اواخر قرن بیستم شکل می گیرد و با فاصله زمانی کوتاهی مبانی نظری آن در ایران نیز بازتاب پیدا می کند . دلیل این تاثیر سریع را می توان عدم قطع کامل ارتباط ایرانی با طبیعت به خاطر رابطه معناداری که ریشه در تاریخی طولانی دارد ، دانست . ذکر این نکته ضروری است که مدل شبه ارگانیک صنعتی هنوز در ایران به طور کاربردی بروز و ظهوری پیدا نکرده است که یکی از دلایل آن عدم تناسب مبانی نظری آن با شرایط امروز ایران از ابعاد مختلف است . برای پیدا کردن راهکار مناسب که به عنوان رابطه با طبیعت و مبانی نظری مسیر حرکت تعامل انسان با طبیعت در کشور را روشن نماید و با مبانی اعتقادی جامعه هماهنگی داشته باشد لازم است به بررسی تعامل انسان و طبیعت از منظر قرآن پرداخته شود تا زمینه های مناسب از آن استخراج گردد .