سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهود

اختلاف سنی در ازدواج و معیارهای تعیین کننده اون

اختلاف سنی در ازدواج و معیارهای تعیین کننده اون

 

 

یکی از چیزای مهمی که باید هنگام تصمیم گیری واسه ازدواج درنظر بگیرین، اختلاف سنی در ازدواجه. بعضی میگن که زن حتما باید چند سال کوچیک تر از مرد باشه، درحالی که ممکنه بقیه سن وسال رو فقط یک عدد بدونن و به فکر باشن که با هر میزان اختلاف سنی میشه زندگی مشترک موفق و یک ازدواج پایدار داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

  • چه جوری ازدواج با فرد مناسب می تونه در موفقیت شما اثر بزاره؟
  •  

  • چیجوری ازدواج موفق داشته باشیم؟
  •  

  • چه جوری بر ترس از ازدواج پیروز شیم

 

درحالی که سالا قبل، ازدواج با فاصله سنی زیاد به اندازه امروز عادی و عادی نبود و در بیشتر موارد، این مردها بودن که با دختران خیلی جوون تر از خودشون ازدواج می کردن اما این روزها اینجور ازدواجایی به دلایل مختلف درحال افزایشه و در بعضی موارد زنان هم با مردها جوون تر از خودشون ازدواج می کنن.

 

اما چیجوری میشه فهمید که اینجور رابطه ای، آینده روشنی پیش رو داره یا نه! اگه الان درگیر اینجور رابطه ای هستین و نمی تونین درست تصمیم بگیرین یا می خواید دید منطقی تری نسبت به این موضوع پیدا کنین، مطلب زیر رو از دست ندین!

 

بین شما و فرد مورد علاقه تون چند سال اختلاف سنی هست؟ فرقای سنی در آشناییای قبل از ازدواج و در زندگی مشترک معمولا موضوع مهم و حساسی واسه زوجایی هستن که بین اونا پنج، ده یا بیشتر از ده سال اختلاف سنی هست. امتیازی که زوجای تقریبا هم سن از اون برخوردارن، اینه که به کم در مورد این مسئله فکر می کنن اما واسه بقیه زن و شوهرا این یک مسئله لازم به حساب میاد، به ویژه هنگامی که یک رابطه جدی رو شروع می کنن و می خوان بدونن که اختلاف سنی شون چه تأثیری روی رابطه شون می ذاره.

 

اختلاف سنی در بیشتر زن و شوهرا چقدره؟

 

میزان فرق سنی در زوجای بزرگسال آمریکایی به دقت بررسی شده: مرکز تحقیقات Pew، داده های مربوط به سازمان بررسی جامعه ی آمریکا در سال 2013 رو جدا سازی وتحلیل کرد و دریافت که با اینکه بیشتر آمریکاییا (78 تا 80 درصد) در اولین ازدواج شون شریکایی تقریبا هم سن خودشون انتخاب می کنن، خیلی دیگر هم این جور عمل نمی کنن.

 

در زوجای دارای فرق سنی، مردها بیشتر به سراغ زنان کم سن وسال تر می رن تا زنان بزرگ تر از خودشون: 10 درصد از مردها با زنانی که 6 تا 10 سال جوون تر از اونا هستن و 5 درصدشون با زنانی که 10 سال یا بیشتر از 10 سال از اونا کوچیک تر هستن، ازدواج می کنن. اما این تمایل در بین زنان متفاوته و فقط 2 درصد از اونا با مردانی که 6 تا 9 سال از اونا کوچیک ترن ازدواج می کنن و فقط 1 درصد از زنان، همسرانی دارن که 10 سال یا بیشتر از 10 سال از اونا جوون ترن.

 



 

 

 

 

 

 

 

     

 

اختلاف سنی در ازدواجای دوباره، بیشتره

 

 

اگه این جور مثل اینکه که مردها هنگام ازدواج دوباره به دنبال زنان جوون تر هستن، باید بگیم که با توجه به تحقیقی در مرکز تحقیقات Pew در سال 2014، این مسئله حقیقت داره. تنها 57 درصد از مردها در ازدواج دوباره با زنان تقریبا هم سن خودشون ازدواج می کنن؛ 10 درصد زنانی رو انتخاب می کنن که 10 سال یا بیشتر از 10 سال از اونا کوچیک ترن و 18 درصد به دنبال شریکایی هستن که 6 تا 8 سال از اونا جوون ترن. در همون مطالعه، زنان فقط در 11 درصد از موارد از همسران شون بزرگ تر بودن.

 

چیجوری می تونین بفهمین که یک رابطه با اختلاف سنی زیاد، خوب پیش خواهد رفت یا نه؟

 

با افزایش تعداد ازدواجایی که زوجای اونا اختلاف سنی زیادی باهم دارن، دیگر قرارگذاشتن با کسی که چندین سال از شما بزرگ تر یا کوچیک تره، عجیب و غیرمعمول نیس. بااین حال اینجور روابطی ممکنه با رقابتایی همراه باشن: اما چیجوری می تونین تصمیم بگیرین که اختلاف سنی در ازدواج شما مشکلی ایجاد می کنن یا نه؟ اختلاف سنی تون بیش ازحد زیاده یا سن، عامل مهمی به حساب نمیاد؟

 

اینا نمونه هایی از مسائل پنهون ای هستن که در روابط زوجایی با اختلاف سنی زیاد، از اهمیت بیشتری برخوردارن:

 

1. چقدر مثل هم هستین؟

 

 

شباهت بین دو طرف می تونه میزان رضایت مندی رو در روابط دراز مدت پیش بینی کنه. درحالی که همه زن و شوهرا بعضی وقتا در مورد علایق مشترک و اولویت هاشون باهم بحث می کنن اما زوجای دارای اختلاف سنی زیاد معمولا این مسئله رو بیشتر از بقیه تجربه می کنن. سن ممکنه فقط یک عدد باشه یا می تونه به دلیلی تبدیل شه که باعث ایجاد فرقای فاحش در نحوه ی گذراندن اوقات فراغت، چگونگی صرف پول یا تصمیمات دیگر می شه.

 

2. هردوی شما زمان بندی مشابهی واسه رابطه تون دارین؟

 

اگه احتمال ازدواج هست، صحبت کردن درمورد زمان برداشتن قدم بعدی می تونه واسه زوجای دارای اختلاف سنی، خیلی مفید باشه. اگه شبکه اجتماعی یکی از اونا بیشتر از زوجای متأهل تشکیل شده اما دیگری فقط دوستان مجرد داره، هر کدوم از دو طرف با انتظارات و فشارهای مختلفی روبرو میشه. صحبت کردن در مورد انتظارات و برنامه های هر کدوم از دو طرف می تونه به اینجور زوجایی کمک کنه که در مورد قدم بعدی در رابطه شون بهتر تصمیم گیری کنن.

 



 

 

3. دوستان و اعضای خونواده تون از شما حمایت می کنن؟

 

باتوجه به بررسیای انجام شده، زوجای دارای اختلاف سنی نسبت به زن و شوهرهای هم سن، بیشتر با مخالفت و نبود تأیید اجتماعی روبرو می شن. ندیده گرفته شدن رابطه اونا به وسیله دوستان و اعضای خونواده می تونه فشار زیادی روی اونا وارد کنه، اونا رو منزوی سازه و حتی می تونه دیدگاه های دو طرف رو نسبت به رابطه عوض کنه. درحالی که زوجای دارای اختلاف سنی به اندازه زوجای هم سن به هم پایبند هستن اما نبود تأیید رابطه اونا به وسیله بقیه می تونه از میزان تعهد شون کم کنه. یعنی داشتن خونواده و دوستانی که از اینجور زوجایی حمایت می کنن، می تونه واسه روابطی با اختلاف سنی بالا خیلی مفید باشه.

 

4. بچه می خواید یا نه؟

 

این سؤال فقط مختص زوجای دارای فرق سنی نیس اما وجود فاصله سنی زیاد بین دو طرف می تونه تصمیم گیری در این مورد رو سخت تر کنه. پدرومادرشدن – خواه بچه بیولوژیکی خودتون باشه یا فرزندخوانده – در ده 20 و اول ده 30 با ده 40 یا 50 یا 60 زندگی، خیلی متفاوته. اگه هر دو طرف نظر مشابهی در مورد پدرومادرشدن در آینده داشته باشن، از هر توجه به نفع رابطه شونه.

 

 

5. از دید پولی آماده هستین؟

 

اگه قراره رابطه شما به ازدواج ختم شه، ممکنه لازم باشه با یک مشاور پولی مشورت کنین تا یک برنامه پولی در اختیارتون بذاره که از هر دوی شما پشتیبانی می کنه. فرقای سنی می تونن رقابتایی در برنامه ریزی بازنشستگی بسازن. مجله خبری اخبار آمریکا و گزارش جهانی می گه که واسه داشتن یک شریک زندگی جوون تر، باید خودتون رو از نظر پولی آماده کنین؛ این در بعضی شرایط می تونه به معنای به تأخیرانداختن بازنشستگی واسه طرف مُسن تر باشه.

 



 

6. اهداف رابطه شما هماهنگ (هم سو) هستن؟

 

خیلی سخته که یکی از دو طرف رابطه به خوش گذرانی کوتاه مدت فکر کنه، اما طرف دیگر اهداف بلندمدت داشته باشه. اینجور اهداف ناهماهنگی در یک رابطه، به روابط دارای اختلاف سنی محدود نمی شه، بااین حال بعضی از عوامل مربوط به سن می تونن در تعیین اهداف نقش داشته باشن. یک نظرسنجی از بزرگسالان مجرد آمریکایی نشون داد که 33 درصد از آدما 18 تا 24 ساله، دلیل اصلی ازدواج نکردن شون رو «نداشتن آمادگی واسه ازدواج/ بیش ازحد جوون بودن» اعلام کردن، درحالی که فقط 11 درصد از افرد بالای 35 سال، همین دلایل رو واسه مجردماندن شون برشمردن.

 

زن و شوهرا واسه اونکه بفهمن می تونن یک رابطه زناشویی پایدار و خوشحال بسازن یا نه، در مورد تموم فرق هاشون بحث و گفت وگو می کنن. اختلاف سنی ممکنه یک بُعد از رابطه باشه اما بعیده که بشه اونو تعریف (مشخص) کرد. درواقع یک نظرسنجی جدید نشون می ده که بیشتر آمریکاییا عشق (88 درصد)، تعهد (81 درصد) و همدلی (76 درصد) رو به عنوان دلایل مهم ازدواج درنظر می گیرن و اینا رابطه زیادی با سن و سال ندارن.