سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهود

یوگا باعث لاغری می شه؟

یوگا باعث لاغری می شه؟

 

 

یوگا و کاهش وزن؟ شمام فکر می کنین یوگا واسه افزایش تمرکز و آرامشه و ربطی به کاهش وزن نداره؟ یا کاریه که افراد پولدار واسه پر کردن وقتشون انجام میدن؟! پیشنهاد می کنم کمی از موضع خود عقب نشینی کنین و با ما همراه شید. ببینیم یوگا چیه و چه تاثیراتی بر کاهش وزن داره؟
واسه یافتن جواب، از پنج متخصص سوال کردیم که یوگا باعث لاغری می شه، بیایید جوابای شون رو با هم مرور کنیم:

 

 

 

 

 

 

 

بث لوییس (دانشکده حرکت شناسی دانشگاه مینوسوتا)

 

یوگا اگه به طور منظم انجام شه می تونه باعث کاهش وزن شه ولی نه به اندازه ای که معمولا فعالیت فیزیکی رو به کاهش وزن در رابطه میدونیم. کاهش وزن زمانی اتفاق میفته که میزان کالری دریافتی فرد از میزان کالری مصرفی کمتر باشه. اگه فرد ورزش کنه انرژی بیشتری مصرف می کنن. بیشتر افراد واسه کاهش وزن، باید هم کالری دریافتی و هم کالری مصرفی شون رو تغییر دن. خیلی از حرکات یوگا کالری کمتری در مقایسه با دیگر حرکات ورزشی (مثل دویدن یا پیاده روی سریع) می سوزونن. البته یوگا می تونه میزان خودآگاهی فرد رو زیاد کنه که پس فرد غذاهای مفیدتری خواهد خورد. افراد از غذاهایی که اصطلاحا سنگین هستن خودداری کرده و مواد مغذی تری مصرف می کنن که آخرش باعث کاهش وزن شون می شه.
کسائی که استرس زیاد دارن بیشتر غذا می خورند و یوگا می تونه با کم شدن میزان استرس کالری دریافتی فرد رو پایین آورد.

 

دکتر لوییس محرم ( کالج داروهای ورزشی آمریکا)

 

یوگا بین افراد مشهور مثل (مدونا و جنیفر انیستون و هال بری) رواج پیدا کرده. یوگا یک نظام پیشرفته از حرکات فیزیکی و آرامش بخش و تمرینای تنفسیه. ولی ایروبیک ورزشیه که می تونه باعث کاهش وزن شه.
اگه می خواید وزن کم کنین باید چیزی بیشتر از یک تمرین آرامش بخش انجام بدین و باید مطمئن شید که ضربان قلبتون در طول تمرین بالا میره.
انواع مختلف یوگا هست. بعضی فقط باعث آرامش روحی می شن و بعضی بیشتر مثل ورزش هستن. اگه می خواید وزن کم کنین نباید به حرکات کششی و آرامش بخش براتون کافیه.

 



 

جن کستی (کالج داروهای ورزشی آمریکا- مربی ورزش در نیویورک)

 

به شکل تئوری، بله می تونه. یوگا معمولا یک ورزش سنگین نیس و کلاسا 75 تا 90 دقیقه طول میکشن که در طول این مدت عضلات شما در حال کشش هستن.

 

مثل هر برنامه ورزشی شما باید هفته ای چار تا پنج بار یوگا کار کنین تا بدنتون تغییر فرم بده. باید رژیم غذایی در رابطه داشته باشین. در این صورت متابولیسم بدنتون افزایش یافته و بدنتون خوش فرم میشه و حتی وزن تون کم میشه.

 

لی کروز (کالج داروهای ورزشی آمریکا)

 

کوتاه ترین جواب این سوال که یوگا باعث لاغری می شه، اینه که خیلی آسون بگیم جواب کوتاهی واسه این سوال وجود نداره! یوگا خیلی گستردهه.
کارشناسان فکر می کنن که افزایش فعالیت فیزیکی واسه شروع کاهش وزن یه قدم مفیده؛ پس باید نوع یوگای مناسب واسه این کار انتخاب شه.
اگه هدفتون کاهش وزنه، یوگاهای قدرتی مثل آشتانگا و وینیاسا می تونه انتخاب خوبی برایتون باشه. این کلاسها معمولا 90 دقیقه طول میکشن و می تونن سیستم خون رسانی بدن رو تقویت کنن و شما انرژی مصرف می کنین. عضلاتتان قوی تر می شن و استخوان هاتون هم واسه تحمل نیروهای زیاد آماده می شن.
دومین و مهمترین امتیاز یوگا اینه که شما رو از وضعیت بدنتون آگاه می کنه که باعث می شه درزمان فعالیت روزانه متوجه وضعیت جسمی خود باشین. مثلا وقتی که گرسنه اید غذا بخورین نه زمانی که وقت غذا خوردنه. یا وقتی که سیر شدید دست از خوردن بکشین و پرخوری نکنین.

 



 

 

 

 

 

 

 

     

 

انی بی کی (متخصص تغذیه مرکز یوگای کری پالو در استوکبریج – ماساچوست)

 

یوگا اگه با رژیم غذایی مناسب همراه شه می تونه باعث کاهش وزن شه.
واسه جواب به این سوال که یوگا باعث لاغری می شه، در اول باید گفت یوگا یک علم روحی و روانیه که پنج هزار سال پیش در هندوستان به وجود اومد. با اینکه یوگا معمولا فقط یک ورزش فیزیکی قلمداد می شه ولی در اصل تموم جنبه های زندگی مثل رژیم غذایی، افکار ذهنی، روش زندگی و فلسفه رو در بر داره.
چون یوگا توجه فرد رو به بدن خود جلب می کنه، فرد از بدن خود از دید فیزیکی و روحی آگاهی پیدا میکنه؛ پس به روشای جدید مد شده در جامعه توجه نمی کنه و بیشتر متوجه درون خوده.
یوگا و مدیتیشن می تونن توجه و تمرکز فرد رو هنگام غذا خوردن بالا ببرن که آخرش شخص به مقدار غذا، نحوه تهیه و سرعت خوردن دقت می کنن.

 

برگرفته از: livescience.com