سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهود

اجاره یا خرید خونه، کدوم یک واسه شما مناسبه؟

اجاره یا خرید خونه، کدوم یک واسه شما مناسبه؟

 

 

عوامل زیادی در تصمیم گیری شما واسه اجاره یا خرید خونه نقش دارن. باید ببینین که کدوم یک واسه تون مناسب تره. بعضی افراد خیلی مصر هستن که با خرید خونه و حذف اون از فهرست کارهای مهم در بزرگ سالی، سریع تر نفس راحتی بکشند. اما واقعیت اینه که خرید خونه نسخه ای نیس که بشه اونو واسه همه پیچید. در این مقاله سعی می کنیم نکات مثبت و منفی خرید و رو توضیح بدیم:

 

 

 

 

 

خریدن یا نخریدن، مسئله اینه

 

 

سکونت در خونه ای که واسه خودتون باشه واسه تون اهمیت زیادی داره یا واسه تون فرقی نمی کنه که در ملکی اجاره ای ساکن باشین؟

 

اگه خونه واسه خودِ خودتون باشه، دست تون واسه ایجاد تغییرات مختلف بازتره. اما در منزل اجاره ای واسه انجام تغییرات آسون ای چون رنگ کردن دیوارها یا نصب طاقچه و قفسه هم باید اجازه صاحب خونه رو داشته باشین. از اون گذشته بعضی از صاحب خونها سخت گیریا و حساسیتای دیگری هم دارن. مثلا اجازه نمی دن که مستأجر حیوان خونگی داشته باشه یا تعداد فرزندان و نفرات واسه شون مهمه.

 

با همه اینا اجاره آپارتمان یا خونه به شما این امکان رو می ده که در صورت نارضایتی یا هر دلیل دیگری، آسون تر به جایی دیگر نقل جای کنین.

 

وام خونه در مقابل اجاره

 

 

این انتخاب کمی رقابت برانگیزتره. بخشی از وامی که واسه می گیرین، باید ماهیانه صرف پرداخت سود شه و واسه همین برگرداندن وام معمولا طولانی می شه. اما اجاره کردن، نرمی بالاتری داره و با تغییر شرایط می تونین خونه ی اجاره ای رو تغییر بدین و گزینه پرداخت اجاره ی کمتر با زندگی در خونه ای ارزون تر همیشه در دسترس شماس.

 

بعضی وقتا با اجاره کردن منزلی که امکان خریدش واسه تون ممکن نیس، از امکانات خونه ای بهره مند می شید که در حالتی به غیر از اجاره، دست تون از خرید اون کوتاهه. پس نفعی الهی و سودی روانی از این انتخاب میبرین. اینجا همه چیز به انتخاب شما وابسته. از طرفی با پرداخت ماهیانه ی اجاره، پولی واسه سرمایه گذاری در دست نخواهید داشت و از طرف دیگه با انتخاب منزلی مناسب و قشنگ می تونین از محل زندگی تون لذت ببرین. همه چیز به دیدگاه و سبک زندگی تون وابسته.

 

البته میزان اجارها، سود واما، بهای منزل و… همه از عوامل مهمی هستن که در تصمیم گیریاتون نقش اجرا می کنن. بعضی وقتا سرمایه گذاری واسه خرید خونه حتما سودآور نیس. فرض کنین خونه ای که می خرید بعد از یه مدت از دید موقعیت مکانی دچار رکود یا افت قیمت بشه. در اینجور شرایطی متحمل ضرر هم می شید. البته عکس این قضیه هم صادقه و ممکنه شرایط خرید و فروش خونه، سودی کلان از این سرمایه گذاری واسه تون به ارمغان بیاره.

 

 

 

 

 

 

     

 

آزادی در مقابل مسئولیت

 

 

وقتی خونه ای خریداری می کنین، مسئولیتاتون سنگین می شه. دیگر هر چیزی که به خونه مربوط می شه، تحت مسئولیت شما قرار میگیره: تعمیر سقف، رنگ کاری، لوله کشی و… . اما با اجاره کردن خونه، تموم این مسئولیتا از شما سلب می شه و به گردن صاحب خونه هستش. اگه به سختی می تونین بودجه ی لازم واسه خرید خونه رو جور کنین و اصلا از عهده ی مخارج جانبی برنمی آیید، بهتره به اجاره فکر کنین. مسئولیتای قانونی منزل هم با صاحب خونه و همین آزادیا می تونه به امتیازات اجاره نشینی اضافه کنه.

 

اگه کلا بودجه ی کافی واسه هیچ گونه خونه ای رو در دست ندارین که قضیه فرق می کنه اما اگه وضعیت پولی تون شما رو در دوراهی انتخاب خرید یا اجاره خونه قرار می ده، باید دقت کافی داشته باشین. شرایط خود رو سبک و سنگین کنین و ببینین که کدوم گزینه واسه شما مناسب تره.

 

در هر حال هر گزینه امتیازات و مضرات خود رو داره. شما بسته به سلیقه و بودجه تون می تونین به هرکدام از گزینه ها فکر کنین.